OPPOsite

Oppositr nr 2

Strategie trickstera w praktyce artysty
i kuratora

Spis treści
Od redakcji
Anna Markowska, Trickster w czasach reżimu i demokracji


I. Trickster a sprawa płci

  1. Waldemar Okoń, Tricksterzy i inni
  2. Małgorzata Jankowska, Kobiecy trickster - o strategiach twórczości Natalii LL.
  3. Magda Worłowska, Cecylii Malik anarchistyczne i łobuzerskie akcje, inspiracje i towarzyszące im sytuacje.
  4. Agnieszka Żechowska, Bestia w szponach Europy. O sztuce Aleksandry Polisiewicz (Aleki Polis)
  5. Izabela Kowalczyk, Ranliwa męskość w pracach młodych polskich artystów
  6. Ewelina Jarosz, „NEWMAN”: Trickster pełną gębą!

II. Autorytet, władza oraz aspiracje kuratora

  1. Irina Hasnas Hubbard, Kuratorskie performance. W poszukiwaniu kuratorów-tricksterów w muzeach sztuki w Rumunii.
  2. Mihaela-Lucia Ion, Projekt kuratorski: dialog między widzem i artystą.


III. W przestrzeni pomiędzy sztuką wysoka i niską, użytkową i czystą

  1. Irma Kozina, Strategia trikstera w dizajnie krytycznym.
  2. Cezary Wąs"Trik" i "pstryk" - strategie projektowe Petera Eisenmana.
  3. Filip Pręgowski, Gniewne sztuki. O wystawie Kazimierza Piotrowskiego w toruńskim CSW


IV. Historia, mit i legendy miejskie - trickster dawniej i dziś

  1. Janusz Antos, Artysta i biblioteka. Bibliofilia we współczesnej sztuce polskiej.
  2. Tomasz Gryglewicz, Trickster czy błazen?
  3. Patrycja GwoździewiczDama czy trickster z gronostajem? Przegląd działań wokół najsłynniejszego obrazu w polskich zbiorach.
  4. Bożena Stokłosa, Trickster – postać mityczna, archetyp i figura twórcy


V. Rola trickstera w krajach postkolonialnych  i postkomunistycznych

  1. Nico Anklam, Wymienne tożsamości - od śnieżnych kul, afrykańskich masek po tureckie tekstylia. O zmianach w konstrukcjach tożsamości we współczesnej praktyce artystycznej - od lat 80. do dzisiaj
  2. Jill Gibbon,  Artysta wojenny jako trickster
  3. Ewelina KwiatkowskaKochaj mnie - jeśli nie zmuszę Cię! Strategie artysty i kuratora na przykładzie wernisażu wystawy Izabeli Chamczyk w galerii sztuki ArtTrakt.
  4. Monika Samsel-Chojnacka, Potomkowie Lokiego - Figura trickstera we współczesnej skandynawskiej powieści kryminalnej.
  5. Marta Smolińska, TRICKSTEROWAĆ W POZNA(wa)NIU: Penerstwo i The Krasnals
  6. Wojciech Ciesielski, Trzy przerwy w procesie?


VI. Poza kpiną: w stronę otwartej koncepcji kultury

  1. Rob Irving, Trickster jako synkretyczna zasada. Przecinając węzeł metodologii
  2. Jerzy LutyMuzyka i przypadek. Prolegomena do teorii hałasu Johna Cage'a.
  3. Małgorzata Micuła"Professional Bad Guys" - awanturnicza twórczość brytyjska ostatniej dekady XX wieku
  4. Gillian Whiteley, Polityczni kuglarze, prowokatorzy i dowcipnisie: łącząc kontrkulturowe praktyki
  5. Patrycja Piróg, Trickster na polskiej ulicy
  6. Dominika Biszczak - Kulczycka"Obrona Krzyża" - spontaniczny ruch społeczny czy medialna prowokacja artystyczna?
  7. Kama WróbelRevolutionary song bohatera. Istvan Kantor aka Monty Cantism i jego totalitaria
  8. Katarzyna ZimnaLiderzy Gry
  9. Magdalena ZiębaGry tricksterskie w przestrzeni publicznej. Między sztuką a culture jamming


VII. Wystawa w BWA Szachrajki, łobuzy, pasożyty

  1. Patrycja Sikora, Piotr StasiowskiWystawa "Szachrajki, łobuzy, pasożyty"