OPPOsite

Oppositr nr 2

Strategie trickstera w praktyce artysty
i kuratora

Gillian Whiteley / Polityczni kuglarze, prowokatorzy i dowcipnisie: łącząc kontrkulturowe praktyki

Odnosząc się do teorii politycznego dowcipnisia/klowna, esej przedstawiać będzie sposób w jaki kreatywne formy buntu czy karnawalizującej opozycji zdołały skolonizować przestrzeń publiczną. Chciałabym stworzyć rodzaj kontkulturowego zestawienia, porównując ze sobą niektóre prowokacyjne tricksterkie postawy z lat 60. ze współczesnymi strategiami twórczego buntu. Z panteonu Tricksterismu wyróżnię trzy postaci: Roberta Jaspera Grootvelda działającego w latach 60. w holenderskim Ruchu Provo, Lancelota Barrabasa Quaila aktywnego w Wielkiej Brytanii, na przełomie lat 60. i 70. oraz współczesnego artystę-trickstera Heatha Buntinga. Dodatkowy kontekst eseju wyznaczy wątek realizowanego przeze mnie tricksterskiego projektu artystycznego - Pan-demonium, jak również próba zestawienia polityczno-tricksterskiego zjawiska wrocławskich krasnali, stworzonego w latach 80., z pokrewnymi działaniami holenderskich Provosów.

tłum. Małgorzata Micuła